مدير كل ثبت احوال استان يزد گفت: ‌وديعه گذاشتن شناسنامه در هر مكاني هم براي صاحب شناسنامه و هم براي گيرنده شناسنامه جرم محسوب مي‌شود.

سيدمحمد طباطبايي در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: چنانچه فردي همسرش را طلاق داد با انتخاب همسر دوم و وارد شدن نام همسر دوم در شناسنامه اش مي‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست جهت حذف نام همسر اول نمايد.

وي مورد ديگر حذف نام همسر اول از شناسنامه ازدواج غيرمدخوله عنوان كرد و افزود:‌همچنين اگر همسر فردي فوت نمايد، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد مي‌تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اش درخواست نمايد كه در اين صورت نام همسرش از شناسنامه حذف مي‌شود.

مدير كل ثبت احوال استان يزد از مواردي كه براي اداره ثبت احوال مشكل ساز است را وديعه گذاشتن شناسنامه‌ها ذكركرد .

وي با بيان اينكه شناسنامه مدرك هويتي و تابعيتي شخص مي‌باشد افزود: در بسياري از موارد مشاهده شده كه افراد با گرو گذاشتن شناسنامه خود دچار مشكلات زيادي شده‌اند و اين كار بر خلاف قانون است.

طباطبايي تصريح كرد:‌چه بسا ممكن است شناسنامه فرد با گرو گذاشتن مفقود و يا توسط افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گيرد و به افراد توصيه مي‌شود شناسنامه شخصي را به عنوان وديعه نپذيرند چرا كه با اين عمل هر دو طرف مجرم محسوب مي‌شوند.

مديركل ثبت احوال استان يزد در پايان دستكاري شناسنامه را نيز جرم تلقي كرد و اضافه كرد:‌ با توجه به اينكه افراد با اين مدرك مي‌توانند در هر شهر يا كشور يا ارگاني اعلام وجود كنند و يا از حق خود دفاع نمايند، لازم است در حفظ و نگهداري آن دقت كافي مبذول نمايند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا